De eerste week in Gambia

geplaatst in: verhalen | 0

Woensdag:

De eerste dag dat we ontwaken in Gambia is woensdagochtend we hebben honger en gaan op zoek naar de ontbijtzaal en we zien dat de deur dicht is maar als we plaats nemen aan de tafel dan komt er vriendelijke man aan gelopen en die opent de deur voor ons.
We lopen binnen en zoeken naar koffie en thee,we worden geholpen want het is oploskoffie en die vriendelijke man helpt ons zo goed als hij kan.
We zien brood staan en bakken met wat erin………..wij zijn echte Nederlanders dus we gaan altijd op onderzoek en kijken onder alle deksels.

Het ziet er wel gezellig uit maar de rest van de gasten slapen nog,maar er komen langzaam aan wat gasten richting de ontbijtzaal……… Marco is altijd met iedereen aan het ouwehoeren dus na een half uur zitten we met de andere gasten aan de tafel zo gezellig hoor,iedereen gaat na het eten hun eigen gang alleen wij en een andere man zitten er nog. Het is al erg warm aan het worden dus we besluiten onze zwemkleding aan te trekken en lekker een rustige dag ervan te maken. Een jongeman en jongedame zitten ook aan het zwembad en we raken aan de praat,Marco vroeg aan hun de weg naar de strip en Fredrick die vertelde dat hij later ook daar ging eten en als we wilde konden we met hem mee lopen dus dat vonden wij een goed idee.

Lekker een paar uur gezwommen en gehangen door de warmte heb je geen zin om je meer te bewegen dan nodig is. We hebben vakantie en we moeten echt genieten als het gezellig vergeet je gewoon de tijd. Op een gegeven moment komen er 15 apen aangelopen zo dichtbij

Hier een moeder met een kleintje ik neem zoveel foto’s als ik ken en het personeel verjaagd hun en ze nemen de benen. Dan spreken we net Fredrick af om wat te eten op de strip.

We gaan lekker wandelen het is niet ver en dan zien we ook wat van de omgeving over lopen we over zandpaden,alleen de hoofdwegen zijn geasfalteerd. We komen bij de strip aan en daar probeert iedereen jou in hun restaurant te krijgen,gelukkig weet Fredrick ermee om te gaan en we belanden in een restaurant waar hij wel eens eerder heeft gegeten en daar schuiven met zijn drie aan een tafel.
We nemen wat te drinken en kijken wat er te eten is,Fredrick weet precies wat hij wil eten voor ons is het even zoeken maar uiteindelijk zijn we eruit.

hierboven zie je wat we gegeten hebben na het eten willen we nog koffie en thee maar dat hebben ze niet hier dus we rekenen af en besluiten ergens anders dat te nemen en we komen uit bij stars waar we lekker gaan zitten en de mannen koffie nemen en ik thee in de stars is er een live band bezig en daardoor konden we niet echt communiceren maar het is er super gezellig.
We zien er wat ouwe gebakjes die op de dansvloer aan het dansen zijn en we vermaken ons uitstekend ik waag mij ook even op de dansvloer maar ja iedereen die mij kent weet dat ik echt gek kan doen en de beide mannen hebben een lol…….
We maken het niet te laat en besluiten richting het hotel te gaan en lekker te gaan slapen.

Donderdag:

We zijn lekker bijtijds wakker en gaan lekker ontbijten en tijdens het eten komt Fredrick er ook aan gelopen en Anneke……..Fredrick wilde naar een houtmarkt dus we besluiten mee te gaan,voor het hotel staan er zoveel taxi’s dus we kunnen kiezen maar we hebben onze keuze gemaakt en we gaan weg.
Die taxi’s die zijn niet zo als we het gewend zijn we stappen erin en overal zie je lampjes branden in Nederland ga je ermee naar een garage maar hun niet zij rijden er gewoon mee,op een gegeven moment willen we roken in de auto en gelukkig mag dat……Marco probeert zijn raam open te maken maar met de hendel waar je mee draait gebeurd er niks en ineens stapt de chauffeur uit en begint het raam naar beneden te trekken en zegt zo gaat het open en als je het naar boven trekt dan gaat het weer dicht…….oke een hele aparte manier om het te doen,even onthouden.
Na een tijdje rijden komen we aan bij de markt aan de overkant staan allemaal koeien,geiten en schapen in de hete zon ik wil daar ook bij kijken maar dat doen we later wel.
De markt is allemaal containers waar iedereen zijn waar laten zien en iedereen heeft een perfecte prijs…

Na de markt zijn we local wat gaan eten met onze chauffeur en het was echt grappig
we gingen in de keuken kijken maar het is een hele open keuken……en foto’s mochten wel maken omdat we het gevraagd hadden.

Er zitten een aantal vrouwen die de vis of vlees bereiden en andere vrouwen zijn de groentes aan het doen en weer andere vrouwen zijn in de pannen aan het roeren.
Locale mensen die kwamen met borden aan of bakken en daar werd hun eten in gedaan wij gingen lekker daar eten,het was wel zo dat wat hun maken kan je nemen of niet.

Dit koste 50 dalasis das omgerekend 1 euro…….en het was lekker pittig en je heb echt wel genoeg als je je bord leeg eet.

Vrijdag:

Dit was de laatste dag van Fredrick en we hebben lekker ontbeten met zijn vieren en later zijn we aan het zwembad gaan liggen en we besloten Fredrick te trakteren omdat het zijn laatste dag was….
We hadden een taxi genomen en vroegen naar een local restaurant en hij wist er wel een met een menu kaart………dus we kwamen er aan en hebben lekker gesmuld met zijn vier.

Ze maken veel gerechten met rijst en we hebben even geproost op een goede vlucht naar huis en we hadden zoveel plezier met Fredrick gehad………hij zal zeker en vast zeggen als hij het leest…….
Nadat we klaar waren wilde Fredrick bonen of zo iets kopen en we vroegen de chauffeur of hij wist waar je het kon kopen hij wist het wel op de markt maar daar hadden we niet echt veel zin in dus we besloten terug te gaan naar het hotel maar ja we zitten in Gambia hé wat gebeurd er stopt de taxi ineens wilde niet meer starten en meneer onder de motorkap kijken daar was niks aan de hand,nee hij moest benzine hebben dus of we wilde wachten nou nee meneer we blijven niet midden op de weg in de auto zitten en het is bloedheet nee we gaan wel een andere taxi zoeken.tot ziens.
We houden een andere taxi aan en die brengt ons naar het hotel,maar Fredrick ziet een supermarkt en vraagt kunnen daar even kijken naar die bonen dus de taxi slaat af naar de supermarkt zo wat is het mooi en schoon……..toch niet verwacht……maar ze hebben het dus Fredrick hartstikke blij…….terug bij de taxi rijd meneer de chauffeur over een zandweggetje en ja hoor je raad het denk ik al we blijven er in steken konden we hem met zijn alle eruit duwen maar het lukte niet echt dus er werden meer mensen erbij gehaald en na tien minuten stonden we weer op een verharde weg……….wilt meneer de bedweter toch weer over de zandweg toen zei Marco hallo ga maar draaien en rij maar over de verharde weg…….nou eindelijk komen we terug in het hotel en kunnen we wachten tot onze vakantie vriend op de bus kan stappen……..blijkt er ineens een vertraging te zijn en hij wist van niks…….nou uiteindelijk is Fredrick om negen uur opgehaald met de bus om zijn vlucht te halen……..vaarwel vriend……
Marco en ik gaan nog even naar de strip en moeten nog eten en besluiten bij de libanees te eten….ze hadden een buffet……….

Zaterdag:

Vrijdagavond gaan er vakantiegangers weg,maar er komen ook weer mensen erbij….
Marco zou Marco niet zijn als hij met de nieuwelingen meteen een babbeltje maakt…..
Vandaag besluiten we naar het strand te lopen en we nemen een flesje water mee.
Het is toch lekker als je een ijskast met vriezer heb zo kunnen we water invriezen en dan zo meenemen naar het strand.
We lopen lekekr door het water dan heb je minder last van verkopers ze roepen je wel maar dan zwaai je even en lopen ze door,maar er was een fruitdame die riep ons en Marco zei laten we even bij haar kijken wat ze heeft……..
Ze had een oranje vrucht die ik niet ken en vroeg haar wat het was ja ze kan je de naam zeggen maar dan weet je nog niet wat het is,dus ik besluit er een te nemen.
Ondertussen toen zij bezig was voor mij kwam er een andere verkoper en die verkocht instrumenten en na veel onderhandelen heb we een gambiaans instrument in ons bezit…

Als je een pitje eet dan is het zuur en bitter maar als er suiker over gaat dan smaakt het heel anders ik en het was best lekker.
Nadat we van het strand afkwamen zijn we ons gaan douchen om lekker op de strip wat te gaan eten en dat zouden we doen met Anneke,naomi en JP.
We besloten bij Alex te gaan eten we namen allemaal een pizza en we hebben geproost op een gezellige vakantie van Naomi en JP….
Na drie kwartier werd het eten opgediend en iedereen kreeg zijn eten behalve ik terwijl ik net als die andere een pizza had besteld,sorry mevrouw we zijn Uw pizza vergeten we gooien hem er nu in dan is hij over twee minuten klaar.
Van Marco kreeg ik wat partjes om mee te eten want ja iedereen eet dan krijg je ook wel honger dus even afwachten wat ik van een pizza kan verwachten die over twee minuten klaar is…….

Mijn pizza werd gebracht en die zag er lekker uit maar toen ik er een hap van nam was de punt stuk zo rauw dat ik zei tegen Marco proef jij eens.
Marco nam een hap en zei die moet je niet eten die is niet gaar dus we stuurde hem terug en toen vroeg hij of ik een andere pizza wilde nou nee want iedereen is bijna klaar.
Of ik iets anders wilde nou doe maar een bord patat ja dat smaakt niet zoals een pizza maar ik moet toch wel iets eten.
Na het eten zijn we met z’n allen naar de stars gegaan en hebben lekker gedanst en zo genoten maar ik en Marco zeiden we gaan niet te laat terug dus we zijn op tijd weer lekker naar ons bedje gegaan.

Zondag:

Ik vind het heerlijk om op tijd te ontbijten dan heb je wat aan je dag,alleen we blijven vaak van 7 uur tot bijna 11 uur aan het ontbijt zitten want we kletsen nogal veel met de andere gasten,het is wel super gezellig hoor.TKNZ6851Marco en ik zijn altijd de enige om 7 uur de rest komt altijd later er aanschuiven.
Heb even wat foto’s gemaakt van hoe de elektriciteit aan gesloten is.

Bij elk stopcontact zit een knop je die je aan moet drukken anders heb je geen stroom als je het niet weet dan heb je gewoon ook geen warm water……….we hoorde van andere gasten die er al bijna net zolang als ons er zitten dat ze pas na vier dagen erachter kwamen dat je een knop moet omzetten om warm water te krijgen………
We hebben even rustig aan gedaan ik ben kapot van de eerste dagen en ik kruip nog even terug ik bed Marco zit met Anneke bij het zwembad en vermaken zich uitstekend….
Nadat ik een paar uur geslapen heb kom ik ook naar het zwembad en dan besloten we een tussendoortje te nemen bij de poolbar.

Marco en ik hebben een soort sate met sla en brood en Anneke heeft een cheesburger alleen met andere kaas er tussen.
Het smaakte wel lekker en toen we klaar waren hebben we nog even gezwommen ik ben nu echt klaar wakker hoor kan er weer tegen aan.
Sávonds gaan we nog naar de strip en dan eten Marco en ik bij Paradiso en daar schijnt de lekkerste pizza te zijn van de hele strip.

Marco wilde niet een medium of een family pizza en besluit een smalle pizza te nemen ik neem een calzone te nemen lekker met een ice koffie dat smaakt mij zo lekker vooral omdat het zo warm is………..na het eten lopen we de stars binnen en dansen wat.
Onderhand ken je daar toch al aardig wat mensen ze groeten je allemaal zo vriendelijk en ze weten bij mij altijd wat ik te drinken neem…….vaak is het thee lekker voor dat ik mijn bedje in ga……
We maken het weer niet zo laat en nemen afscheid van de andere en vertrekken met de taxi richting het hotel…….lekker slapen….
Wordt vervolg………..mijn reis van Gambia…